Ett årsmöte år 2013 – eller tidigt 1900-tal?

Måndagens årsmöte för IFK Göteborg var på många sätt ett viktigt steg framåt för föreningen. Antalet närvarande medlemmar hade nästintill fördubblats mot året innan och engagemanget var högt. Flera personer som under många år gjort ofattbart stora insatser för vår förening avtackades och en ny generation tog vid. Vi får anledning att återkomma till det på annan plats.

Att årsmötet i år lockade en betydligt större andel yngre medlemmar visade sig dock inte bara under själva mötet utan även i reaktionerna efteråt, inte minst i olika sociala medier. Vad som upprört många är ett antal kommentarer från mötesordföranden Jörgen Linder som fick folk att undra om vi hade förpassats 100 år tillbaka i tiden och att det egentligen var årsmötet för 1913 som vi bevittnade. IFK-medlemmen Sofia Bohlin, tillika nyligen invald suppleant i Änglarnas styrelse, beskriver nedan engagerat sin upplevelse av sitt första årsmöte och hon är knappast ensam.

Supporterklubben Änglarnas styrelse delar till fullo den framförda kritiken och vill starkt uppmana IFK Göteborgs nya ledning att ta sig en allvarlig funderare på vilken stämning de vill ska prägla framtida årsmöten och hur vår förening vill uppfattas.

___

”Jag kan bara inte släppa det, jag är riktigt jävla förbannad! Måndagens årsmöte för IFK Göteborg var minsann en händelserik kväll, men det som sitter kvar idag är de kränkande och sexistiska kommentarerna från mötets ordförande Jörgen Linder. Linder bad vid en lottdragning om att få assistans på scenen av en ”liten flicka”, varpå han vänder sig till IFK Göteborgs styrelseledamot och rektor för Änglagårdskolan, Cecilia Andersson. Cecilia var nu inte längre den kompetenta och invalda ledamot hon är, utan förminskades och titulerades som en ännu inte vuxen kvinna, ett barn, och tilldelades ett uppdrag efter dessa mått.

Av 436 medlemmar på plats var det inte många som var kvinnor. Vid min ankomst fick jag kommentaren ”Åh en kvinna, du är den första idag, vad roligt!”. Att fotboll är en mansdominerad värld är jag fullt medveten om och att det ofta är ett ”grabbigt” klimat är inget jag personligen har upplevt som något jobbigt. Men när mötets ordförande Jörgen Linder inte ens klarar av att öppet uppvisa en jämställd inställning, utan måste försöka skämta när han använder ett könsneutralt begrepp med hänvisning till att ”det är ju bäst att inte göra feministerna arga…” känner jag mig kränkt och besviken. Hur kan man ens ifrågasätta varför det är så få kvinnor engagerade inom fotbollen när man på ett årsmöte bemöts av denna attityd från den person som ska leda oss igenom själva mötet? Vilka förutsättningar finns det egentligen för att man som kvinna ska kunna få sin röst hörd inom denna värld och bli tagen seriöst för den människa man är och inte för vilket kön man har?

Det som värmde och gjorde mig stolt var diskussionerna efter mötet där även mina manliga vänner tydligt markerade mot Linders dåliga inställning och sätt att uttrycka sig. Att det inte bara är jag som kvinna som ser detta problem, utan även människor i min omgivning, gladde stort.

I IFK Göteborg är 91 % av de anställda män och i föreningens styrelse finns en kvinna bland totalt åtta ledamöter. I Supporterklubben Änglarna är vi i dag fyra kvinnor av totalt elva personer i styrelsen. Detta gör mig stolt, riktigt jävla stolt!”

Sofia Bohlin
Medlem i IFK Göteborg och suppleant i Supporterklubben Änglarnas styrelse