”Öppet brev” med anledning av Kristoffer Talltorps tweet

loggaSupporterklubben Änglarna fördömer å det grövsta det huvudlösa och rent osmakliga inlägg som, kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnkes pressekreterare, miljöpartisten Kristoffer Talltorp under måndagskvällen valde att publicera på sitt Twitterkonto. Ett påhopp på hela den blåvita familjen vi ser som extremt kränkande och i såväl en fotbolls- som supporterkontext oerhört grovt.

Vi har som fotbollssupportrar full förståelse för att man som aiksupporter kan känna besvikelse efter en förnedrande brakförlust och ingen sticker under stol med att gnaget och vi är allt utom såta vänner. Men att som politiskt tillsatt tjänsteman visa prov på den typ av respektlös brist på omdöme som Talltorp nu gjort är ytterst anmärkningsvärt för att inte skriva direkt olämpligt. Att det aktuella tweetet i efterhand tagits bort hjälper föga i detta sammanhang. I en position som Talltorps bör man helt enkelt veta bättre än att överhuvudtaget posta den här typen av grundlösa och ytterst respektlösa påståenden.

IFK Göteborg, liksom vår supporterskara, består av medlemmar och anhängare av kött och blod. Människor som tillsammans föga förvånande representerar ett tvärsnitt på en politisk höger-vänsterskala men också en mångfald med ursprung i större delen av vår värld. Att då som Talltorp skylla sitt tweet på vårt representationslags nordiska grundstomme är en lam efterhandskonstruktion som helt missar sitt mål varför vi, med respekt för våra medlemmar, på intet sätt kan se det som en godtagbar ursäkt.

Supporterklubben Änglarna genom styrelsen