KRÄNKANDE VISITERING INTE ACCEPTABELT – UTTALANDE FRÅN SUPPORTERKLUBBEN ÄNGLARNA

KRÄNKANDE VISITERING INTE ACCEPTABELT
– UTTALANDE FRÅN SUPPORTERKLUBBEN ÄNGLARNA

Under dagen har det rapporterats medialt om hur en blåvit supporter utsattes för en djupt integritetskränkande visitering i samband med insläppet till bortamatchen mot IFK Norrköping. Supportern tvingades, enligt mycket trovärdiga vittnesmål, av en supporterpolis klä av sig både övertill och nedtill med full insyn från omgivningen.

Detta är ovärdigt, inte bara för den enskilda supportern som utsattes för behandlingen. Det är ovärdigt en kamratförening, det är ovärdigt Allsvenskan, och det är ovärdigt den polismakt som har i uppgift att ge besökande supportrar en säker matchupplevelse. Även om polisen har rätt att visitera vid misstanke om brott så MÅSTE detta ske på ett sätt som inte förödmjukar och förnedrar.

Vi är trygga i att vår moderförening hanterar det skedda på bästa sätt, och att frågan lyfts på Kamratgården. Vi är trygga i att kompetensen och erfarenheten numera finns hos IFK Göteborg och att man är medvetna och lyhörda för supporterfrågor.

Vi är inte trygga i den medvetenheten finns hos polismakten. Vi är inte trygga med ett polisiärt agerande som går på tvären mot vad vi vet skapar en positiv läktarkultur. Förtroendet mellan supporterpolis och supportrar arbetas fram under lång tid med hjälp av god praktik och konstruktivitet. Det förtroendet riskerar att skadas irrepabelt under nuvarande direktiv. Observera att vi inte är ute efter att hänga enskilda poliser. Problemet är strukturellt, problemet är nationellt, och problemet skadar alla.

Avslutningsvis. Från polisiärt håll har det hävdats att man har en pågående dialog med alla de stora supporterklubbarna.
Den dialogen har vi inte upplevt. Inte heller har vi upplevt att någon av de andra stora supporterföreningarna har den.
Därför vill vi nu bjuda in till just den dialogen.
Till er som sätter direktiven, till er som eskalerar insatserna, till er som startat den polisiära offensiven mot supporterkulturen. Som förbjuder flaggor och strippar supportrar. Vi är Supporterklubben Änglarna och vi nås på info@anglarna.se Kom och ta en kaffe med oss och förklara HUR eller VARFÖR ert agerande hjälper svensk fotboll framåt.

Supporterklubben Änglarna