Krönika: Pengar växer inte på träd, de tas ur våra fickor

2023-02-23 19:00:00

Krönika: Pengar växer inte på träd, de tas ur våra fickor

2023-02-23 19:00:00

Med anledning av den motion som lämnats in till IFK Göteborgs årsmöte om samarbete med spelbolag har Alltid Blåvitt och Änglarna valt att återpublicera en krönika från senaste numret av medlemstidningen ”Blått & Vitt”.

Krönikan skrevs av Adrian Pihl Spahiu och publicerades i vinternumret av Blått&Vitt. 

900 miljoner på sex år. Det låter som en hiskelig summa. Men det är det som SEF klubbarna får från Unibet i det gällande avtalet mellan SEF och Unibet. Ett avtal som trädde i kraft mer eller mindre exakt samtidigt som spelmonopolet i Sverige avskaffades. Spel och idrott tycks på många sätt och visa höra ihop och Unibet är på inga sätt och vis det första spelbolaget som är huvudpartner till Allsvenskan. Innan Unibet var det statliga Svenska Spel som i sin tur var en hopslagning av tre andra statliga spelbolag och Svenska Spel har prytt ärmarna på de Allsvenska klubbarnas tröjor i många år. Även landslaget har i många många år stolt visat upp Svenska spel och andra företrädare runt sina matcher. 

Kultikoner som Tipsextra och Tipslördag där först SVT och senare TV4 visade engelska ligan/ Premier League var, som namnet antyder, starkt kopplat till att erbjuda de som spelat på matcherna en möjlighet att följa sina spel. En anledning till att SVT slutade sända tipsextra och lät TV4 ta över rättigheterna ska ha varit att matcherna började spelas på olika dagar och då kunde du inte längre följa ditt stryktips (vem minns ”13 rätt är respekt” reklamen som pumpades ut i TV och på matcher i början av 2000-talet?) under samma sändning. På de olika sportsidorna i landets tidningar ger experter tips på vilka resultat som är spelvärda och varje år har Åby travet ensamt ca 100 000 besökare. 

”Betting” och idrott är alltså inga nya sängkamrater. Men frågan är om det någonsin förr har varit ett förhållande där tredje part kommer så mycket till skada som det är idag? 

I takt med att tekniken utvecklas har det blivit enklare att spela på matcher, du kan följa och spela på fler matcher, och det blir enklare att sätta sig själv i någon form av personlig konkurs. Jag kan ju dra en parallell till min egen uppväxt där man var tvungen att gå till ett ATG ombud, bara kunde följa ett fåtal matcher, och du behövde hitta någon som fysiskt ger dig pengar, alternativt gå till en bank och föra över pengar, ifall du skulle spela för mer pengar än du hade. Jämför det med att spel kan läggas online när som helst på dygnet, du kan spela på och följa en division två match i Thailand, och det alltid finns ett dyrt SMS-lån runt hörnet. (Nu vill jag inte låta som en teknik-motståndare, men det är viktigt att ha med sig att nya möjligheter ofta har med sig nya faror.) 

Det har alltså blivit enklare att spela, det finns mer att spela på, och det är enklare att satsa pengar du inte har. Vilket bäddar för en situation där spelmissbruk blir ett större och större problem världen över. Det finns fler problematiska aspekter i det också. I takt med att pengarna involverade blir större så blir också incitamentet för påverkan och andra olagliga aktiviteter större. Vi har redan sett en dom mot tidigare Malmö och Elfsborg spelaren Pawel Cibicki som tagit emot pengar för att ta ett gult kort, och det ryktas om att flera klubbar i de lägre divisionerna redan styrs av kriminella krafter. Egentligen är inte ens IFK Göteborg säkra från ett sådant övertagande. Ett medlemskap för en vuxen idag kostar 350 kr. Årsmöten har sällan lockat fler än 500 medlemmar. Teoretiskt skulle du kunna köpa 800 medlemskap för 280 000 kr och sätta in din egen styrelse som anställer sin egen klubbdirektör. Och då är ändå IFK Göteborg en av de starkaste medlemsföreningarna i landet. 

I samband med det uppmärksammade fallet 2017 där AIKs målvakt flaggade för att han erbjudits pengar för att se till att AIK förlorade mot Blåvitt (matchen sköts upp) rapporterade fotbollskanalen om att en allsvensk match i regel omsatte runt 100 miljoner kronor på spelmarknaden världen över. 280 000 kr för att ta över IFK Göteborg är i sammanhanget en låg peng. 

Givet att spelande på matcher blir ett allt större folkhälsoproblem samtidigt som kriminella krafter har större ekonomiska intressen i att påverka utkomsten ur matcherna är det inte oproblematiskt att Unibet blivit storsponsor för SEF. Deras kampanj med ”Hemmaklubben” är både genialisk och aggressiv. Man har identifierat en av de starkaste egenskaperna som fotbollssupportrar värderar och hittat ett sätt att använda den för att sälja sin produkt. De spelar på vår lojalitet. 

Självklart är inte Unibet ensamma om att försöka få fler att spela och spela hos just dem. 13-rätt-tröjan och Jack Vegas maskiner på alla landets syltor är väl båda uttryck för att detta har funnits länge och att även statliga Svenska Spel är en del i detta.

Men samtidigt har det nya avtalet med Unibet inneburit en aggressivare framtoning där klubbarna och supportrarna tydligare utnyttjats både som unibet-ambassadörer och potentiella spelare. Men hur hemmaklubben drivits av klubbarna och supportrar är på en för Allsvenskan helt ny nivå. supportrarna, som såklart vill det egna laget väl, blir obetalda ambassadörer, och klubbarnas uppmaningar om att gå med i hemmaklubben målar nästan upp en bild av att de supportrar som väljer att avstå skulle vara illojala. 

Offside publicerade i nummer 6 2022 en stor granskning av Unibet och avtalet de har med SEF. Där målas en bild upp av hur de stora pengarna kommer med krav på en stor motprestation och är mer långtgående än vad många i klubbarna förstått.

Jag tror att det är naivt att tro på något spelförbud och jag inser att betting är så ingrott i vår kultur att vi nog aldrig kommer bli av med det. Men hur IFK Göteborg jobbar med frågan, hur klubben blir delaktiga i Unibets marknadsföring, hur föreningen sätter press på sina egna supportrar att delta, det är en fråga vi medlemmar kan och bör engagera oss i. 

0 kr
Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.